Home >> Δίαιτες >> Διαιτα Dukan

Διαιτα Dukan

Δίαιτα Dukan

Η δίαιτα Dukan δημιουργήθηκε από τον Γάλλο διατροφολόγο τον Δρ. Pierre Dukan με σκοπό να θεραπεύσει τους παχύσαρκους ασθενείς του. Η δίαιτα έχει κυκλοφορήσει και σε βιβλίο και έχει γίνει best seller στην Amazon τα τελευταία τρία χρόνια, πουλώντας πάνω από 1,5 εκατομμύρια αντίτυπα.

Αστέρες του Hollywood, όπως οι Jennifer Lopez και Gisele Bundchen έχουν δηλώσει ότι έχουν χρησιμοποιήσει την δίαιτα Dukan για να χάσουν τα κιλά της γέννας.

Η δίαιτα Dukan είναι ένα πρόγραμμα διατροφής με χαμηλές θερμίδες και πλούσιο σε πρωτεΐνες. Οι υδατάνθρακες είναι σε πολλή μικρή ποσότητα. Δεν χρειάζεται να μετράτε θερμίδες η τροφές. Μπορείτε να φάτε όσο θέλετε καθ’ όλη την διάρκεια της ημέρας, αρκεί να είναι άπαχο κρέας.

Η δίαιτα Dukan έχει τέσσερις φάσεις και αυτό την κάνει να μοιάζει πολύ με την δίαιτα Atkins. Η διαφορά είναι ότι η δίαιτα Dukan περιορίζει πολλοί περισσότερο τους λίπους και τους υδατάνθρακες.

Η θεωρία της δίαιτας Dukan

Ο δρ. Pierre Dukan υποστηρίζει ότι οι προτεϊνες είναι ο καλύτερος φίλος σε όσους κάνουν δίαιτα. Ενώ τα λιπαρά είναι ο εχθρός, τουλάχιστον στην αρχή.

Τα δομικά στοιχεία των πρωτεϊνών είναι τα αμινοξέα, τα οποία είναι γερά δεμένα μεταξύ τους, και χρειάζονται πολύ προσπάθεια για να σπάσουν. Ο οργανισμός πρέπει να κάνει μεγαλύτερη προσπάθεια να επεξεργαστεί τις προτεϊνες. Έτσι οι προτεϊνες μένουν στο στομάχι για περισσότερο χρόνο σε σύγκριση με τους λίπους και τους υδατάνθρακες. Με αυτό τον τρόπο είμαστε χορτάτη για μεγαλύτερο διάστημα και είναι πιο εύκολο να ακολουθήσουμε την δίαιτα.

Παράδειγμα:

Για να καταναλώσει 100 θερμίδες από προτεϊνες ο οργανισμός πρέπει να κάψει 30 θερμίδες. Στην πραγματικότητα παίρνει μόνο 70 θερμίδες.

Σε αντίθεση για την επεξεργασία 100 θερμίδων από λίπος χρειάζεται να χρησιμοποιήσει μόνο 12 θερμίδες και μόνο 6 θερμίδες για την επεξεργασία 100 θερμίδων που προέρχονται από υδατάνθρακες.

Οι προτεϊνες περιέχουν μόνο τις μισές θερμίδες σε σχέση με το λίπος ανά γραμμάριο. Για αυτό το λόγο το λίπος είναι περιορισμένος στην δίαιτα Dukan.

Οι υδατάνθρακες πρέπει να είναι λίγες επειδή προκαλούν την έκκριση της ινσουλίνης που ενθαρρύνει την αποθήκευση του λίπους.

Τι περιέχει η δίαιτα Dukan

Η δίαιτα Dukan έχει τέσσερις φάσεις.

Επίθεση

Η πρώτης φάση ονομάζεται “Επίθεση”(Attack) και είναι πολύ απλή. Τρώτε μόνο άπαχη πρωτεΐνη μαζί με 1,5 κουτάλι πίτουρο βρόμης και 1,5 λίτρο νερού κάθε ημέρα.

Υπάρχει μια λίστα από 72 τροφές που μπορείτε να διαλέξτε για αυτή την φάση. Οι τροφές είναι άπαχο κρέας η με λίγο λίπος, ψάρια, πουλερικά, αυγά και γαλακτοκομικά χωρίς λιπαρά. Οι τροφές πρέπει να μαγειρευτούν χωρίς καμία προσθήκη λίπους, και το ψήσιμο στο φούρνο η στη σχάρα είναι το καλύτερο.

Η φάση της “Επίθεσης» προωθεί το γρήγορο χάσιμο βάρους, μπορεί να διαρκέσει από 1 έως 10 ημέρες και μπορεί να χάσετε έως και 3,5 κιλά σε 5 ημέρες.

Κρουαζιέρα

Η δεύτερη φάση της δίαιτα Dukan ονομάζεται “Κρουαζιέρα”. Στην “Κρουαζιέρα» συνεχίζεται να τρώτε μόνο πρωτεΐνες άλλα προσθέτοντας επιλεγμένα λαχανικά κάθε δεύτερη ημέρα. Υπάρχει μια λίστα με 28 μη-αμυλούχα λαχανικά που μπορείτε να χρησιμοποιήσετε.

Τρώτε όσοι πρωτεΐνη θέλετε και 2 κουτάλια πίτουρα βρόμης. Σε αυτή την φάση πρέπει να κάνετε 30 λεπτά περπάτημα την ημέρα.

Η φάση “Κρουαζιέρας”(Cruise) μπορεί να διαρκέσει για μήνες και εξαρτάτε από πόσα κιλά θέλετε να χάσετε. Ο δρ. Dukan προτείνει να μείνετε σε αυτή την φάση μέχρι να φτάσετε το στόχο σας. Η ταχύτητα με την οποία χάνετε βάρος είναι ένα κιλό την εβδομάδα. Δηλαδή αυτή η φάση θα διαρκέσει τόσες εβδομάδες όσο είναι και τα κιλά που θέλετε να χάσετε.

Εδραίωση

Η τρήτη φάση ονομάσετε “Εδραίωση”(Consolidation). Τρώτε απεριόριστη ποσότητα πρωτεΐνης και λαχανικά κάθε μέρα, ένα φρούτο με χαμηλή περιεκτικότητα σε ζάχαρη, 2 φέτες ψωμί ολικής αλέσεως και 1 κομμάτι σκληρό τυρί.

Σε αυτή την φάση ξεκινάτε να τρώτε μια μέρα την εβδομάδα μόνο πρωτεΐνες. Μια συνήθεια που πρέπει να την ακολουθήσετε για την υπόλοιπο της ζωή σας.

Η “Εδραίωση” είναι μια σημαντική περίοδος μεταξύ της δεύτερης φάσης, του χάσιμο του βάρους, και της τέταρτης, της συντήρησης. Σε αυτή την φάση το σώμα έχει την τάση να πάρει πίσω τα κιλά που έχασε. Εάν παραμείνετε σε αυτή την φάση 10 ημέρες για κάθε κιλό που έχετε χάση τότε δεν θα πάρετε κιλά ξανά. Δηλαδή, εάν έχετε χάσει 10 κιλά θα πρέπει να μείνετε σε αυτή την φάση για 100 ημέρες.

Σταθεροποίησης

Η τέταρτη φάση είναι η φάση της «Σταθεροποίησης». Αυτή η φάση είναι μια μακρύς διάρκειας δέσμευση για την συντήρηση του βάρος σας. Της περισσότερες φορές τρώτε κανονικά, άλλα μια ημέρα την εβδομάδα τρώτε μόνο πρωτεΐνες, όπως στην πρώτη φάση, της “Επίθεσης”.

Επιπλέον πρέπει να περπατήσετε για 20 λεπτά, να μην χρησιμοποιήσετε το ασανσέρ και να τρώτε 3 κουτάλια πίτουρα βρόμης κάθε μέρα.

Τι μπορείτε να πίνετε στην δίαιτα Dukan

Στην δίαιτα Dukan θα πρέπει να πίνετε 1,5 λίτρο νερό κάθε μέρα σε όλη την διάρκεια της. Εάν χρησιμοποιείτε εμφιαλωμένο νερό πρέπει να έχει χαμηλή περιεκτικότητα σε νάτριο. Επιτρέπονται επίσης τα διαιτητικά ποτά η σόδες.

Στην δίαιτα Dukan απαγορεύετε το αλκοόλ, οι χυμοί φρούτων η τα μη-διαιτητικά ανθρακούχα ποτά.

Το να πίνετε αρκετά νερό είναι απαραίτητο στην δίαιτα Dukan. Το σπάσιμο της προτεϊνης δημιουργεί απόβλητα όπως είναι το ουρικό οξύ, και τα νεφρά χρειάζονται αρκετά νερό για να βοηθηθούν και να το αποβάλουν.

Τι παρενέργειες έχει η δίαιτα Dukan

Οι παρενέργειες της δίαιτας Dukan είναι παρόμοιες με αυτές της δίαιτας Atkins. Λόγο της έλλειψης των υδατανθράκων το σώμα καίει λίπος για ενέργεια και παράγει μια ουσία που ονομάζετε κετόνες. Αυτό προκαλεί κακή αναπνοή, ξηροστομία, κούραση, αδυναμία, ζάλη, αϋπνία, και ναυτία.

Ο δρ. Pierre Dukan συμβουλεύει να μην κάνετε κουραστικές δραστηριότητες στην πρώτη φάση, της “Επίθεση”, για να μην εξαντληθείτε.

Η δίαιτα Dukan μπορεί να οδηγήσει σε διατροφικές ελλείψεις που μπορεί να προκαλέσουν άλλα προβλήματα υγείας στην μετέπειτα ζωή. Για παράδειγμά η έλλειψη δημητριακών, φρούτων και ζαρζαβατικών μπορεί να οδηγήσει στην έλλειψη αντιοξιδωτικών, η έλλειψη των οποίων έχει συνδεθεί με διάφορα προβλήματα υγείας, από καρδιακά έως καρκίνο, και από πρόωρη γήρανση έως καταρράκτη.

Τα θετικά της δίαιτας Dukan

  • Η δίαιτα Dukan απευθύνετε σε παχύσαρκους ανθρώπους και τους βοηθάει να χάσουν αρκετή ποσότητα γρήγορα και αυτό είναι πολύ ενθαρρυντικό.
  • Οι λίγες επιλογές που προσφέρει την κάνουν εύκολη για κάποιους να την ακολουθήσουν, προπαντός όσοι δεν βαριούνται την μονοτονία.
  • Δεν χρειάζεται να μετράτε θερμίδες και να ζυγίζετε φαγητά.
  • Κόβει τις επεξεργασμένες τροφές, τα λιπαρά, το αλκοόλ, τις τροφές με ζάχαρη.
  • Έχει αυστηρούς κανόνες και αυτό βοηθάει μερικούς να της ακολουθήσουν.

Τα αρνητικά της δίαιτας Dukan

  • Είναι πολύ περιοριστική και απαιτεί την εξάλειψη πολλών υγιεινών τροφών όπως φρούτα, δημητριακά, όσπρια και ξηρούς καρπούς.
  • Μερικοί δεν ανταποκρίνονται καλά στις δίαιτες με λίγα υδατάνθρακες και μπορεί α τους προκαλέσει κούραση και καλή διάθεση.
  • Δεν είναι κατάλληλη για άτομα με ιστορικό ουρικής αρθρίτιδας, η υψηλή χοληστερόλη, νεφρική νόσο ή διατροφικές διαταραχές.
  • Ενθαρρύνει την κατανάλωση τεχνητών γλυκαντικών ουσιών και της σόδας διαίτης.

Αποτέλεσμα

Η δίαιτα Dukan είναι μια ακραία προσέγγιση που δίνει έμφαση σε τροφές με υψηλή περιεκτικότητα σε προτεϊνη και χαμηλά λιπαρά και υδατάνθρακες. Όσοι την ακολουθούν μπορεί να χάσουν τα κιλά που θέλουν, άλλα ο κίνδυνος να τα πάρουν πίσω, όταν γυρίσουν σε κανονικές διατροφικές συνήθειες, είναι πολύ μεγάλο.

Διαβάστε επίσης

Fat Loss 4 Idiots